Technika CAWI jest to sposób zbierania danych z wykorzystaniem elektronicznego kwestionariusza ankiety zamieszczonego w Internecie. Link do kwestionariusza może zostać wysłany badanemu w wiadomości e-mail/sms, może on być również zamieszczony na stronie internetowej lub na profilu w mediach społecznościowych. Badania z wykorzystaniem techniki CAWI są także realizowane na panelach badawczych, które skupiają tysiące respondentów o różnych charakterystykach.
Technika CAWI należy do relatywnie najtańszych sposobów prowadzenia ankietyzacji. Nie wymaga ona bowiem angażowania ankieterów, druku papierowych ankiet, skanowania wypełnionych kwestionariuszy, aby uzyskać wyniki w postaci elektronicznej. Koszt badania realizowanego techniką CAWI jest uzależniony przede wszystkim od liczby pytań, które chcemy zadać respondentom oraz od wielkości próby badawczej. Warto dodać, iż na witrynie SurvGo możemy odnaleźć kalkulator, który pomoże nam oszacować koszty planowanego przez nas badania z wykorzystaniem tego narzędzia.
Za pomocą techniki CAWI można realizować w zasadzie dowolny rodzaj badań, w których narzędziem badawczym jest kwestionariusz ankiety. Technika ta jest przez nas bardzo często wykorzystywana do prowadzenia badań satysfakcji i zaangażowania pracowników, badań kultury organizacyjnej, badań satysfakcji klientów, badań sondażowych, badań marki i wielu innych.
Badania realizowane technika CAWI charakteryzują się tym, iż można je przeprowadzić w dosyć szybki sposób. Korzystając z narzędzia SurvGo wyniki ankietyzacji możemy otrzymać nawet w mniej niż 24 godziny. Oczywiście, czas potrzebny na realizację badania jest uzależniony od liczby pytań w naszym kwestionariuszu badawczym oraz specyficznych cech respondentów, których chcemy objąć badaniem. Zdecydowanie szybciej można przeprowadzić badania na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków niż np. na grupie osób z wąskich lub specyficznych grup.
Tak, w Internecie istnieje wiele narzędzi do samodzielnego skonstruowania ankiety badawczej i udostępnienia jej następnie w wybranych przez nas miejscach. Warto przede wszystkim polecić serwis SurvGo, jest on bowiem bardzo intuicyjny a zarazem oferuje bogate możliwości tworzenia kwestionariusza oraz realizacji samych badań z jego wykorzystaniem.
W obu tych technikach wykorzystuje się elektroniczny kwestionariusz ankiety. Różnica jednak polega na tym, iż w badaniu realizowanym z wykorzystaniem techniki CAWI respondent sam klika w link ankiety, odczytuje pytania i zaznacza odpowiedzi. W przypadku techniki CATI do respondenta dzwoni ankieter, który odczytuje pytania zawarte w kwestionariuszu oraz zaznacza odpowiedzi usłyszane od rozmówcy. Należy zaznaczyć, iż respondent nie zawsze ma czas na rozmowę z ankieterem, w związku z tym dla wielu osób wygodniejsze są badania realizowane techniką CAWI. Dają one bowiem badanym możliwość wzięcia udziału w badaniu o dowolnej porze dnia i nocy.
Tak, jeśli chcemy by w badaniu wzięła ściśle określona grupa osób (np. pracownicy danej firmy), wówczas istnieje możliwość zabezpieczenia dostępu do ankiety za pomocą np. jednorazowego linku lub hasła.
Panel badawczy jest miejscem skupiającym tysiące osób, które są gotowe do uczestniczenia w różnego rodzaju badaniach ankietowych. Wartym wzmianki jest szczególnie panel Badanie-Opniii.pl (https://www.badanie-opinii.pl), który skupia 200 tysięcy respondentów o różnych cechach społeczno demograficznych. Realizując badanie na panelu badawczym jesteśmy w stanie w łatwy sposób dotrzeć nawet do bardzo zróżnicowanych grup respondentów w całym kraju.