Badania opinii pracowników
Mamy w Polsce obecnie rynek pracownika. Dlatego też przedsiębiorcom coraz trudniej jest utrzymać najlepszych członków załogi, którzy są w dużym stopniu skłonni zmieniać miejsce swojego zatrudnienia. Dotyczy to zarówno wysoko wykwalifikowanych kadr, jak i osób wykonujących zajęcia typowo produkcyjne. W związku z tym warto przeprowadzić badania pracownicze i dowiedzieć się, co pracownicy myślą o pracy w Twojej firmie.
Jak prowadzi się badania pracownicze?
Badania opinii pracowników mogą być realizowane na dwa sposoby – z wykorzystaniem papierowych ankiet (PAPI) oraz z użyciem do tego celu ankietyzacji elektronicznej. Pierwsze rozwiązanie ma uzasadnienie zwłaszcza w przypadku pracowników produkcyjnych, którzy nie zawsze potrafią biegle obsługiwać komputer oraz urządzenia mobilne. W związku z tym lepszym rozwiązaniem jest skierowanie do nich tradycyjnych kwestionariuszy ankietowych (zapieczętowanych), a następnie poproszenie o wrzucenie ich do zamkniętych urn. Dzięki temu zagwarantowana jest wysoka anonimowość dokonywanych pomiarów.
Badania pracownicze mogą być także przeprowadzane z użyciem techniki ankiety elektronicznej (CAWI) oraz z wykorzystaniem urządzeń elektronicznych (CAPI). Ich wybór to optymalny krok zwłaszcza mając na uwadze młodych i dobrze wykształconych pracowników, dla których obsługa nowoczesnych urządzeń nie stanowi najmniejszego kłopotu.
Standardy anonimowości w badaniach CAWI
W przypadku badań internetowych możliwe do zastosowania są dwie metody zapewniania anonimowości:
- Unikalny login i hasło – pracownicy otrzymują dane identyfikacyjne na skrzynkę mailową, po czym są proszeni o ich wprowadzenie do systemu. Mogą wielokrotnie rozpoczynać, przerywać i ponownie wznawiać wypełnianie formularza;
- Jednorazowy klucz identyfikacyjny – w tym przypadku możliwe jest wyłącznie jednorazowe wypełnianie ankiety w ramach badania opinii pracowników. Dzięki temu uzyskuje się gwarancję najwyższej anonimowości, co zwiększa skłonność respondentów do wzięcia udziału w badaniu satysfakcji.
Jak zwiększyć frekwencję?
Nie zawsze pracownicy chętnie biorą udział w badaniach pracowników, obawiając się wyciągnięcia wobec nich negatywnych konsekwencji. Warto więc przed rozpoczęciem ankietyzacji zapewnić ich o anonimowości pomiarów. Dzięki temu będą oni dzielić się szczerymi i wartościowymi informacjami. Należy także przedstawić załodze potencjalne korzyści płynące z możliwości wdrożenia wniosków z badań. Ich opinie mogą bowiem posłużyć m.in. do zaplanowania polityki szkoleniowej, czy wprowadzenia innych działań w celu zwiększenia satysfakcji z pracy.
Badania pracowników to nieodłączy element dużych korporacji. Jednocześnie nie ma żadnych przeciwskazań żeby zrealizować badanie w małej bądź średniej firmie. Pomoże ono w zwiększeniu satysfkajci zaturdnionych, a co za tym idzie pomoże w rozwoju firmy.
Wśród badań pracowniczych można rozróżnić między innymi badania satysfkacji i zaangażowania pracowników, badania kultury organizacyjnej czy badnia 360 stopni. Aby dowiedzieć się jakie badanie będzie najlepsze w Twojej firmie napisz na biuro@biostat.com.pl