Jaką metodę wybrać realizując badania ankietowe?

Należy jednak pamiętać, że każda z nich posiada swoje zalety, jak i wady. Dzięki odnalezieniu alternatywy dla papierowych ankiet (PAPI) ułatwił się kontakt między ankietującym, a ankietowanym.

 

Metoda badawcza zależy od próby

Wraz z rozwojem technologicznym powstają innowacyjne metody, które pozwalają na ogólną charakterystykę badanego zagadnienia. Pozwalają one na przykład wskazać jak często ankietowani dokonują zakupu danej rzeczy czy z jaką częstotliwością odwiedzają konkretne miejsce, które zostało poddane badaniu. Jednak mówiąc o wyborze narzędzia należy mieć na uwadze takie kwestie jak:

  • wielkość próby badawczej;
  • zdolności i kompetencje osób objętych badaniem;
  • posiadane zasoby np. czas, środki finansowe.

Te i wiele innych jeszcze aspektów pozwalają na określenie ogólnego charakteru badania, a co za tym idzie także potrzeb, które stawiane są przed konkretnymi metodami.

 

Skuteczność procesu koncentruje się na jego przebiegu

Z pewnością można powiedzieć, że na skuteczność procesu badawczego wpływa wybrana metoda badawcza, która pozwala na:

  • zastosowanie narzędzi odpowiednich dla danej próby;
  • wydobywanie najważniejszych kwestii;
  • poprawne zrozumienie badanego zagadnienia.

Tradycyjne papierowe ankiety są użyteczne, ale wiążą się z ponoszeniem dużych kosztów ze względu na zatrudnianie ankieterów oraz drukowanie ankiet. Poza tym zawsze metody badań ankietowych zorientowane są na bezpośrednim kontakcie z ankietowanym. Problemem dla takiego badania może być tzw. efektem ankietera, co oznacza, że ankieter (nawet w sposób nieświadomy) może sugerować odpowiedź.

 

Efektywność ankietyzacji online

Obecność ankietera może także sprawić, że ankietowany będzie się wstydził czy nawet bał ujawnić pewne informacje, a co gorsza ankietowany może przedstawić fałszywe informacje. Spowoduje to, że zebrane informacje zostaną określone jako niewiarygodne. Korzystając z możliwości ankietyzacji online zyskuje się możliwość zadawania osobistych pytań, ale w taki sposób, aby ani nie urazić ankietowanego, ani nie naruszyć jego poglądu. Ponadto dzięki wykorzystaniu Internetu:

  • znacznie skraca się czas potrzebny na przeprowadzenie procesu;
  • można śledzić postępy procesu;
  • badanie można przeprowadzać na grupie użytkowników panelu, bądź też w obrębie własnych kontaktów;
  • jednocześnie może być prowadzone kilka badań;
  • ankietowany zyskuje komfort – sam wybiera godzinę i miejsce wypełnienia ankiety;
  • użytkownicy panelów objęcie są programem motywacyjnym.

 

Telefonicznie nie znaczy gorzej

Tym samym zastosowanie ankietyzacji online rodzi nowe możliwości i pobudza twórców do ulepszania dotychczasowych narzędzi. Do innych innowacyjnych metod badań ankietowych można zaliczyć wywiady realizowane telefoniczne ze wspomaganiem komputera (CATI). Badania te pozwalają na podejmowanie rozmowy z ankietowanym, a więc także na:

  • objaśnienia pytań lub odpowiedzi;
  • przeprowadzanie ankiety w sposób logiczny;
  • uniemożliwienie zadania kolejnego pytania bez odpowiedzi na pytanie wcześniejsze’
  • zadawanie pytań pogłębiających.

Ponadto system pozwala na tworzenie czarnych list oraz nagrywanie i odsłuchiwanie przeprowadzanych wywiadów.

 

Innowacyjny kontakt z ankietowanym

Jeśli natomiast odnieść się do wywiadów realizowanych z wykorzystaniem urządzeń mobilnych to przede wszystkich do ich największych zalet należy możliwość przedstawienia treści audiowizualnych. Ponadto metoda ta charakteryzuje się:

  • utrzymaniem bezpośredniego kontaktu z ankietowanym;
  • szybkim wprowadzeniem danych do systemu.

Co więcej tak jak i inne metody wykorzystujące technologię pozwala ona na bieżące śledzenie przebiegu badania i osiąganych efektów, a także daje szansę na wprowadzenie nowej jakości badania poprzez wykorzystanie treści audiowizualnych.

 

Proces skoncentrowany na niepowtarzalności

Proces badawczy winien być skonstruowany w taki sposób, aby dawał szansę na uzyskanie wysokojakościowych danych. Przy czym realizowane badania ankietowe powinny pozwalać na pozyskiwanie treści szczególnie ważnych z punktu widzenia skonkretyzowanego celu. Tym samym można powiedzieć, że skuteczny proces na każdym etapie swojego działania powinien odnosić się do celu, który z perspektywy projektu powinien być wyjątkowy, niepowtarzalny.

Jak ocenia Pan/i (w skali od 1 do 5) obsługę klienta pod kątem czterech poniższych aspektów?
  Źle Raczej źle Ani źle, ani dobrze Raczej dobrze Dobrze
Szybkość/czas obsługi
Uprzejmość pracowników
Kompetentność pracownika
Fachowość udzielonych przez pracownika informacji
W skali od zera do dziesięciu, na ile prawdopodobne jest, że polecił(a)by Pan(i) usługi swojemu znajomemu/krewnemu?
Zupełnie nieprawdopodobne
Zupełnie nieprawdopodobne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Zupełnie nieprawdopodobne
Bardzo prawdopodobne
Czy jest coś co nasza obsługa mogłaby zrobić lepiej?
Płeć
Wiek
Polecane serwisy: