Jaką metodę wybrać realizując badania ankietowe?
Należy jednak pamiętać, że każda z nich posiada swoje zalety, jak i wady. Dzięki odnalezieniu alternatywy dla papierowych ankiet (PAPI) ułatwił się kontakt między ankietującym, a ankietowanym.
Metoda badawcza zależy od próby
Wraz z rozwojem technologicznym powstają innowacyjne metody, które pozwalają na ogólną charakterystykę badanego zagadnienia. Pozwalają one na przykład wskazać jak często ankietowani dokonują zakupu danej rzeczy czy z jaką częstotliwością odwiedzają konkretne miejsce, które zostało poddane badaniu. Jednak mówiąc o wyborze narzędzia należy mieć na uwadze takie kwestie jak:
- wielkość próby badawczej;
- zdolności i kompetencje osób objętych badaniem;
- posiadane zasoby np. czas, środki finansowe.
Te i wiele innych jeszcze aspektów pozwalają na określenie ogólnego charakteru badania, a co za tym idzie także potrzeb, które stawiane są przed konkretnymi metodami.
Skuteczność procesu koncentruje się na jego przebiegu
Z pewnością można powiedzieć, że na skuteczność procesu badawczego wpływa wybrana metoda badawcza, która pozwala na:
- zastosowanie narzędzi odpowiednich dla danej próby;
- wydobywanie najważniejszych kwestii;
- poprawne zrozumienie badanego zagadnienia.
Tradycyjne papierowe ankiety są użyteczne, ale wiążą się z ponoszeniem dużych kosztów ze względu na zatrudnianie ankieterów oraz drukowanie ankiet. Poza tym zawsze metody badań ankietowych zorientowane są na bezpośrednim kontakcie z ankietowanym. Problemem dla takiego badania może być tzw. efektem ankietera, co oznacza, że ankieter (nawet w sposób nieświadomy) może sugerować odpowiedź.
Efektywność ankietyzacji online
Obecność ankietera może także sprawić, że ankietowany będzie się wstydził czy nawet bał ujawnić pewne informacje, a co gorsza ankietowany może przedstawić fałszywe informacje. Spowoduje to, że zebrane informacje zostaną określone jako niewiarygodne. Korzystając z możliwości ankietyzacji online zyskuje się możliwość zadawania osobistych pytań, ale w taki sposób, aby ani nie urazić ankietowanego, ani nie naruszyć jego poglądu. Ponadto dzięki wykorzystaniu Internetu:
- znacznie skraca się czas potrzebny na przeprowadzenie procesu;
- można śledzić postępy procesu;
- badanie można przeprowadzać na grupie użytkowników panelu, bądź też w obrębie własnych kontaktów;
- jednocześnie może być prowadzone kilka badań;
- ankietowany zyskuje komfort – sam wybiera godzinę i miejsce wypełnienia ankiety;
- użytkownicy panelów objęcie są programem motywacyjnym.
Telefonicznie nie znaczy gorzej
Tym samym zastosowanie ankietyzacji online rodzi nowe możliwości i pobudza twórców do ulepszania dotychczasowych narzędzi. Do innych innowacyjnych metod badań ankietowych można zaliczyć wywiady realizowane telefoniczne ze wspomaganiem komputera (CATI). Badania te pozwalają na podejmowanie rozmowy z ankietowanym, a więc także na:
- objaśnienia pytań lub odpowiedzi;
- przeprowadzanie ankiety w sposób logiczny;
- uniemożliwienie zadania kolejnego pytania bez odpowiedzi na pytanie wcześniejsze’
- zadawanie pytań pogłębiających.
Ponadto system pozwala na tworzenie czarnych list oraz nagrywanie i odsłuchiwanie przeprowadzanych wywiadów.
Innowacyjny kontakt z ankietowanym
Jeśli natomiast odnieść się do wywiadów realizowanych z wykorzystaniem urządzeń mobilnych to przede wszystkich do ich największych zalet należy możliwość przedstawienia treści audiowizualnych. Ponadto metoda ta charakteryzuje się:
- utrzymaniem bezpośredniego kontaktu z ankietowanym;
- szybkim wprowadzeniem danych do systemu.
Co więcej tak jak i inne metody wykorzystujące technologię pozwala ona na bieżące śledzenie przebiegu badania i osiąganych efektów, a także daje szansę na wprowadzenie nowej jakości badania poprzez wykorzystanie treści audiowizualnych.
Proces skoncentrowany na niepowtarzalności
Proces badawczy winien być skonstruowany w taki sposób, aby dawał szansę na uzyskanie wysokojakościowych danych. Przy czym realizowane badania ankietowe powinny pozwalać na pozyskiwanie treści szczególnie ważnych z punktu widzenia skonkretyzowanego celu. Tym samym można powiedzieć, że skuteczny proces na każdym etapie swojego działania powinien odnosić się do celu, który z perspektywy projektu powinien być wyjątkowy, niepowtarzalny.