Omnibus - badanie ankietowe wspierające biznes

Realizacja badań opartych na pozyskiwaniu informacji ze strony odbiorców rynku wymaga zastosowania specjalistycznych metod umożliwiających wydobywanie konkretnych informacji. W obrębie badań omnibus zyskuje się możliwość przeprowadzenia projektu, który będzie uwzględniał najpilniejsze potrzeby. Jest to możliwe dzięki wyjątkowej formule badania, która daje szansę zadania kilku pytań różnych tematycznie w obrębie jednego kwestionariusza.
Metody, które ułatwiają proces badawczy
Badania takie koncentrują się na zebraniu pytań z kilku odmiennych dziedzin czy obszarów, a następnie przedstawieniu ich w toku badania. Realizować je natomiast można za pomocą wybranych technik badawczych m.in:
- CATI – forma wywiadu telefonicznego wspieranego komputerowo;
- CAWI – ankietyzacja online.
Każda z tych metod umożliwia pozyskanie danych, które będzie można wykorzystać w celu rozpoznania opinii, preferencji czy też potrzeb konsumentów. Dodatkową zaletą badania omnibus jest możliwość przeprowadzania procesów, które nie będą wiązać się z ponoszeniem wysokich kosztów.
Wyjątkowy proces badawczy
Z wykorzystaniem wyżej wymienionych metod możliwym jest:
- skrócenie czasu realizacji badania;
- dotarcie do szerokiego grona odbiorców;
- maksymalne obniżenie kosztów badania.
Należy zaznaczyć, że w kwestionariuszu zawarte są pytania, które pochodzą od różnych zleceniodawców, co pozwala na sprawiedliwy podział kosztów poniesionych w toku badania - istnieje możliwość zadania jednego bądź kilku pytań. Respondenci stanowią reprezentatywną próbę, a wśród nich znajdują się mieszkańcy różnych województw.
Badanie ma pomóc w działaniu
Z pewności badania omnibus przydadzą się, gdy:
- potrzeba szybko zapoznać się z opiniami odbiorców;
- posiada się ograniczone środki finansowe;
- ważna jest wysoka jakość prowadzonego badania.
Co więcej pozyskując dane można także przeprowadzić działania, które ułatwią ich właściwą interpretację, a w tym wyróżnia się:
- graficzne przedstawienie danych;
- wykrycie zależności pojawiających się między zmiennymi;
- wykorzystanie elementów metody opisowej.
Wyniki powinny zostać zastosowane
Należy pamiętać, że przeprowadzany proces badawczy ma w głównej mierze posłużyć do pozyskania informacji, które pozwolą na poprawne ukierunkowanie działania osoby zlecającej działanie. W toku badania omnibus należy zwracać uwagę na takie kwestie jak sposób dotarcia do odbiorcy rynku oraz umiejętność zastosowania pozyskanej wiedzy i wdrążenia jej w dotychczas prowadzone działanie.
Badania omnibusowe mają wiele zalet. Do najważniejszych należy m.in. oszczędność czasu i kosztów w badaniu, reprezentatywność próby, wysoka jakość badań czy duża ilość uzyskanych informacji.
Czas realizacji badania jest zależny od wielu czynników takich jak wielkość próby badawczej, założenia dot. próby czy liczba pytań w kwestionariuszu. Jednakże w większości przypadków czas realizacji badania zajmuje od kilku do kilkunastu tygodni. Aby poznać dokładny czas realizacji badania napisz na biuro@biostat.com.pl