Omnibus - kompleksowe badania ankietowe
Jak wiadomo przeprowadzanie projektów badawczych związane jest z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi, a przy tym są to procesy czasochłonne. Inną kwestią jest to, iż najczęściej wymagają one zainwestowania sporych sum pieniędzy. Alternatywą dla długotrwałych procesów są badania omnibus, które w pozytywny sposób wpływają na skrócenie czasu oraz obniżenie kosztów badania.
O cechach wyjątkowych
Największa zaletą tego typu badań jest szybki czas ich realizacji. Osadzają się one na specyficznym pomyśle, który to pozwala na ponoszenie minimalnych kosztów badania. Mówiąc pokrótce badania omnibus pozwalają na:
- zadanie kilku pytań;
- zawarcie w jednej ankiecie kilku tematów;
- uzyskanie szybkich odpowiedzi;
- zbadanie interesującego zagadnienia.
Tematy, które poruszane są w badaniu mogą należeć do różnych dziedzin, ale powinny być one sformułowane w taki sposób, aby pozwoliły na wyciągnięcie największej ilości informacji.
Badanie, które zachowuje swoją wartość
Za największą zaletę tego badania ankietowego można uznać łatwość jego przeprowadzenia. Dzięki dotarciu do odpowiedniej grupy odbiorców można uzyskać odpowiedzi, które będą:
- oddawały rzeczywistą sytuację;
- skupią się na najważniejszych kwestiach;
- pozwolą na nakierowanie swoich działań.
Dzięki minimalnemu czasu potrzebnego na zebranie informacji oraz ich analizę możliwe jest wprowadzenie w krótkim czasie wielu zmian oddziałujących na ogólny rozwój firmy. Możliwe jest to tylko wtedy, jeśli do projektu badania podejdzie się w sposób profesjonalny.
Jak wiadomo nie tylko kampanie reklamowe skłaniają konsumentów do wybrania danej oferty. W istocie proces wyboru produktu bądź usługi jest wielowymiarowym procesem odpowiadający takim czynnikom jak:
- pozyskane opinie na temat danej firmy;
- osobiste doświadczenia;
- dostosowanie oferty do potrzeb.
Przedsiębiorca powinien mieć świadomość, iż podejmowane przez niego działania powinny skupiać się wobec oczekiwań konsumentów. Badania omnibus mogą posłużyć w celu rozpoznania ich bądź też określenia stopnia realizacji owych oczekiwań.
Klient to skarbnica opinii
W odpowiedzi na wymagania przedsiębiorców realizowane są badania, które pozwalają na uzyskanie szybkiej informacji zwrotnej, która będzie poparta opiniami odbiorców rynku. Dzięki zastosowaniu profesjonalnych narzędzi w badaniach omnibus możliwe jest wydobywanie z ankietowanych najważniejszych opinii odpowiedzialnych za ich wybory oraz przyjmowane postawy wobec konkretnej firmy, produktu bądź usługi.
Realizacja badań konsumentów przy użyciu techniki CAWI przynosi wiele korzyści, które czynią tę technikę popularną i skuteczną:
- jest wygodna dla respondentów, można bowiem wypełnić ankietę w dowolnym miejscu i czasie.
- daje możliwość bieżącego monitorowania postępów,
- pozwala na oszczędność czasu i kosztów.
Tak naprawdę niemalże każdy termin jest dobry do realizacji badania. Jednak zwykle najlepiej jest wybrać termin poza okresem wakacyjnym i świątecznym, gdy wiele osób jest na urlopach lub zajętych innymi obowiązkami.