Rynek FMCG a badania ankietowe
Branża FMCG jest branżą produktów do użytku codziennego, ale także zaspokajających podstawowe potrzeby oraz szybkozbywalnych produktów (produkty spożywcze, kosmetyki, tytoń, alkohol itp.) charakteryzującą się bardzo wysoką konkurencją oraz dużą liczbą klientów. Konkretniej rzecz biorąc, koszt produkcji jest stosunkowo niski, a produkty są wytwarzane w sposób masowy, tym samym klient ma do wyboru na półce sklepowej nawet kilkanaście marek jednego produktu. Już na samym wstępie pojawiają się problemy, a mianowicie wejście na rynek jest utrudnione przez dużą liczbę konkurentów. Tym samym ponoszone są ogromne koszty działań marketingowych, aby przezwyciężyć przeszkodę. Aby poradzić sobie w takiej sytuacji, należałoby skierować uwagę działów marketingu, sprzedaży oraz obsługi klienta na badania rynku FMCG. Przede wszystkim chodzi o to, aby dowiedzieć się jak najwięcej czego oczekują klienci, ile pieniędzy są w stanie wydać na owe dobra, a także co z firmy się już sprawdziło. Warto także pamiętać o sposobie dystrybucji, kampanii marketingowej oraz wielu innych ważnych kwestiach. Krótko rzecz ujmując, tym jest większy sukces, im jest lepszy PR i im więcej jest dobrych reklam.
Badania rynku FMCG - szczegóły
Aby projekt mógł być realizowany, pierwszą i najważniejszą zarazem czynnością, jest jego dobre przygotowanie, a mianowicie należy odpowiedzieć sobie na cztery podstawowe pytania: co badać? Gdzie badać? Jak badać? Kogo badać? Dopiero kolejnym krokiem jest tworzenie koncepcji badawczej, nie wcześniej. Podczas etapu konceptualizacji wybieramy odpowiednie metody i techniki, dzięki którym sprawnie zostanie przeprowadzone badanie. Warto zapamiętać, że nie chodzi o zbadanie wszystkich ważnych wątków na raz i przy użyciu pełnego wachlarza metod, lecz o umiar i umiejętność doboru trafnych technik do konkretnego działania. Wtedy otrzymamy miarodajne wyniki. Można stwierdzić, że główną zasadą prowadzenia wszystkich badań, nie tylko marketingowych FMCG, jest zachowanie zdrowego rozsądku. Warto skupiać się na dwóch metodach i kilku zagadnieniach. Podczas doboru metod, dobrze jest skupić się na jakościowych, a nie ilościowych, aby otrzymać pełniejsze dane. Nie należy pominąć informacji o prowadzonej kampanii marketingowej przez firmę w ostatnim czasie i zbadać jej skuteczność. Metody jakościowe można jak najbardziej uzupełnić metodami ilościowymi, lecz należy przy tym pamiętać, że nie powinny to być tradycyjne ankiety papierowe (badanie metodą PAPI). Po wyborze metody, następuje etap zbierania danych. W zależności od tego, kto zbiera dane (czy pracownicy firmy czy tez profesjonalna agencja badawcza), może ten etap trwać nawet do kilku tygodni. Po zakończeniu zbierania i opracowywania danych, otrzymuje się trafne i rzetelne dane o klientach, kontrahentach, a także produkcie.
Oczywiście, że warto realizować badanie branży FMCG. Jest to jedna z najważniejszych i najbardziej dynamicznych branż. Badanie branży FMCG pozwala na poznanie aktualnych zachowań konsumentów i ich preferencji, trendów rynkowych oraz działań podejmowanych przez producentów i dystrybutorów.
Do ilościowych metod badawczych należą m.in. Indywidualne Wywiady Pogłębione (IDI), jak i Zogniskowane Wywiady Grupowe (FGI).