W jaki sposób zbadać satysfakcję klientów i zwiększyć zyski firmy?
Wkładasz ogromne środki finansowe w promocję firmy, jednak w dalszym ciągu nie osiągasz zadowalających efektów? Jeśli Twoi Klienci nie są zadowoleni z oferty oraz jakości obsługi, wtedy nawet najkosztowniejsze działania nie przyniosą jakiegokolwiek rezultatu. Należy zawsze zacząć od działań opartych o zwiększenie ich satysfakcji. Proces ten warto starannie zaplanować. Ankietowe badania satysfakcji klientów są pod tym kątem niezwykle przydatne.
Dlaczego musisz pytać konsumentów o opinię?
Przede wszystkim dlatego, że w przeciwnym razie po prostu odejdą do konkurencji. A tego przecież nie chcesz. Będą chętnie kupować u Ciebie pod warunkiem, że nawiążesz z nimi bezpośrednią relację opartą na zaufaniu. A o to naprawdę nie trudno. Wystarczy dać odczuć, że ich opinia jest ważna, i że chcesz się z nią liczyć. Badania ankietowe to jeden z najszybszych sposobów na to, aby wejść z Klientem w dialog. Aby to jednak było możliwe, warto abyś powierzyć realizację takich pomiarów zewnętrznej firmie badawczej. W przeciwnym razie ciężko będzie Ci kogokolwiek przekonać o to, że badanie ma charakter anonimowy.
Pomiary drogą online – same korzyści
W pierwszym momencie pomyślałeś sobie, że skoro ankiety, to w wersji papierowej? To naprawdę nie jest dobrym rozwiązaniem. Nikt nie ma przecież dzisiaj czasu wypełniać długiego kwestionariusza i zastanawiać się, czy aby na pewno uzupełnił dobrze wszystkie rubryki. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest bez wątpienia ankietyzacja online. W takim przypadku to system kontroluje, czy odpowiedzi respondenta spełniają kryterium logiczności i poprawności. Jeśli na przykład badany pominie jakieś pytanie lub udzieli sprzecznej odpowiedzi, wtedy oprogramowanie błyskawicznie to wychwyci.
Ankietyzacja elektroniczna to również sposób na przeprowadzenie badania w maksymalnie krótkim czasie – nawet do 48 godzin. Odpowiedzi będą spływać do bazy w trybie rzeczywistym, a Ty będziesz mógł na bieżąco kontrolować stopień realizacji badania. Zyskassz również możliwość, aby na bieżąco wprowadzać do formularza ankietowego stosowne zmiany lub rozbudowywać ankietę o nowe bloki pytań.
Czego mogą dotyczyć badania satysfakcji Klienta?
W ramach pomiarów możesz zapytać między innymi o następujące kwestie:
-
Czy Klienci są zadowoleni z tradycyjnej/telefonicznej/mailowej jakości obsługi? Jakie elementy budzą ich zastrzeżenia?
-
Czy jakość produktów spełnia oczekiwania potencjalnych nabywców?
-
Jak Klient ocenia ceny produktów – czy kształtują się one na optymalnym poziomie? Jak zmiana ceny wpłynęłaby na skłonność do zakupu?
-
W jakich miejscach konsumenci najchętniej dokonują zakupów, czy punkty dystrybucji spełniają ich oczekiwania?
Podsumowanie
Nie zastanawiaj się zatem dłużej. Badania satysfakcji Klientów pozwolą Ci sięgnąć po informacje, które są niemalże na wagę złota. Jeśli zależy Ci na rozwoju Twojej firmy i stale wzrastających wynikach sprzedaży, wtedy nie możesz przejść obojętnie obok opinii Klienta.
Badania satysfakcji klientów są stosowane we właściwie wszystkich branżach, w których ważnym elementem biznesowym jest satysfakcja klientów i jakość świadczonych usług. Przykładowe z nich to to:
- Handel detaliczny
- Usługi finansowe
- Turystyka
- Usługi telekomunikacyjne
- Usługi medyczne
- Usługi gastronomiczne
- Usługi edukacyjne
- Usługi transportowe
- Przemysł spożywczy
W badaniach satysfkacji klientów można wykorzystać wskaźniki takie jak m.in. CES i CSI, które pozwalają określić zadowolenie klientów z danego aspektu i wysiłek jaki musieli włożyć w rozwiązanie problemu, czy wskaźnik NPS, który określa lojalność klientów.