Wyniki badań ankietowych i ich analiza
Po skończonym badaniu ankietowym, przychodzi jeszcze pora na poprawne przeanalizowanie jego wyników co także może nastręczyć pewnych trudności, szczególnie dla osób niedoświadczonych w tym temacie. Wyniki analizy będą tutaj najczęściej przedstawiane w formie raportów z graficznymi wykresami, obrazującymi poszczególne trendy. Niemniej jednak najistotniejszy będzie końcowy wynik analizy, obrazujący nam odpowiedź na konkretny problem badawczy. Wyniki analizy badania ankietowego będą o tyle rzetelne i prawidłowe, o ile samo badanie zostało poprawnie przeprowadzone, zaś kwestionariusz ankiety przygotowany zgodnie z wszystkimi założeniami dotyczącymi danego badania.
Analiza komputerowa
Obecnie najczęściej stosowanym rozwiązaniem w przypadku przeprowadzania analizy wyników badań ankietowych jest jej przeprowadzanie za pośrednictwem systemów komputerowych. Pracownik agencji badawczej wprowadza uzyskane wyniki badania, z kwestionariuszy do systemu komputerowego (poza wynikami badań CAPI oraz CAWI, które wprowadzane są do systemu w trakcie przeprowadzania ankiety), a system następnie weryfikuje poprawność wypełnienia wszystkich ankiet. W następnym kroku określamy konkretne zestawienia wyników, zaś system raportowania obrazuje rozkład poszczególnych odpowiedzi wśród poszczególnych grup respondentów. Możemy tutaj także przedstawić rozkład wielowątkowy, czyli przedstawić odpowiedzi na pytania w zależności od wieku badanej grupy, czy też w zależności od odpowiedzi udzielanych przez respondentów na inne pytania. Można tutaj na przykład wykazać, iż grupa badanych, która udzielała danej odpowiedzi na pytanie A, w następnej kolejności w 90% udzielała konkretnej odpowiedzi na pytanie B. ma to dość duże znaczenie dla ostatecznej analizy wyników badania, oraz na ich zastosowanie w działaniach biznesowych opierających się na wynikach badań ankietowych, wobec czego warto przeprowadzać tego rodzaju wnikliwe analizy szczegółowe.
Działania w oparciu o wyniki analizy.
Ostatecznym krokiem będzie tutaj oczywiście wdrożenie wyników badania ankietowego do działania przedsiębiorstwa, na rzecz którego badanie ankietowe było przeprowadzane. Chodzi nam tutaj przede wszystkim o to, aby firma mogła odnieść realne korzyści z badania. Dlatego też, wraz z analizą wyników, profesjonalna agencja badawcza będzie jednocześnie prezentować odpowiednie działania, które może podjąć przedsiębiorca, aby poprawić efektywność działań przedsiębiorstwa. Rzecz jasna będą to tylko wskazówki do działania, zaś przedsiębiorca będzie tutaj podejmować ostateczne decyzje w tym zakresie. Niemniej jednak w wielu przypadkach zastosowanie się do tych wskazów może się okazać niesamowicie pożyteczne dla dalszego rozwoju firmy.
Wszystkie dane przed przystąpieniem do analizy powinny być weryfikowane. W Centrum Badawczo-Rozwojowym Biostat proces ten polega na analizie trafności i dokładności uzyskanych danych w odniesieniu do celów badania, weryfikacji poprawności logicznej wpisów i poprawności kodowania form tekstowych.
Najczęściej badanie kończy się sporządzeniem raportu podsumowującym zebrane wnioski. Najistotniejsze informacje przedstawiane są w foromie zarówno opisowej, jak i graficzno-tabelarycznej (kolorwe wykresy, diagramy, tabele, chmury słów).